Het woord ‘markt’ komt uit het Latijn. Het is de samentrekking van mercatus (markt), en mercari (handel drijven). Dus: op een fysieke plek aanwezig zijn en daar iets doen. Automatisch komt dan het beeld van een plein met marktkramen naar boven. Een plek waar verkopers hun koopwaar uitstallen, waar kopers dan langs slenteren, vervolgens een deal sluiten met de verkoper, waarna de verkoper ervoor zorgt dat het aanbod bij de koper terecht komt. Aan de kraam is de transactie superhelder en de levering heel direct. De bloemkool, de gebakken vis of het lapje stof is zichtbaar en tastbaar, wordt contant afgerekend, ingepakt en aan de koper overhandigd.

Zo simpel kan het zijn, en het liefst houden we dat zo. Maar hoe doe je dat bij energie? Of ongebruikte zolderkamers? Of luisteren naar muziek? Of bauxiet? Of specialistische kennis? Dan krijgt de vorm van uitstalling, onderhandelen en afrekenen een heel ander karakter. En de logistiek -  de kanalen waarlangs het aanbod van verkoper bij de koper terecht komt – wordt complexer.

Markt afbakenen: segmentatie

We willen het graag: alles voor iedereen doen. Beter is het om scherpe keuzes te maken. Dat is duidelijker voor jezelf én voor je potentiële klanten op de markt, en daarmee uiteindelijk succesvoller. Keuzes maken in de markt heet ‘segmenteren’. Je zoekt klanten met overeenkomende kenmerken en geeft die groep een naam. Zo bepaal je je doelgroep. Het is dan belangrijk dat je controleert of dat wat je denkt ook echt bestaat en dat men op jou zit te wachten. Immers: je kunt achter je bureau bedenken dat alle 16-jarigen jouw Facebook schoentip plugin ‘vet dope’ zullen vinden. Totdat je erachter komt dat zij Facebook helemaal niet meer gebruiken… Widea ondersteunt je om profijtelijke, verrassende en relevante segmentaties te maken.

Markt bedienen: drie keer

En dat is: belofte, levering en service. Je hebt allereerst een boodschap voor iedereen die de kenmerken van een bepaalde doelgroep heeft. Het is voor iedereen fijn dat die belofte en de daadwerkelijke beleving van product of dienst overeenkomen, en het liefst overtreft de beleving de belofte. De tweede fase bestaat uit het leveren van je product, dienst, belevenis of transformatie. En dat moet heel precies zijn: het juiste product, voor de juiste prijs met de juiste levertijd.

De derde keer bedien je de markt met service zoals bijvoorbeeld vragen beantwoorden, reserve-onderdelen, reparaties, onderhoud, en natuurlijk: nabestellingen en verkoop van andere producten in je propositie. Widea ondersteunt je om deze drie trajecten in te richten en zo te organiseren in waardestromen, dat ze elkaar versterken en verspilling wordt voorkomen. Zie ook Lean en marketing & sales.

 

Verdienmodellen

In elke fase van het bedienen van de markt is er een verdienmodel op te stellen. Een verdienmodel betekent dat je met een (potentiële) klant iets ruilt, waaraan zowel jij als je klant ‘verdient’.

 

In de fase ‘belofte’ ruil je informatieverstrekking tegen ‘klantinformatie’ en ‘kansen op omzet’. Welke producten en diensten zet je hiervoor in? Hoe richt je het proces in van ‘onbekendheid’ of ‘nu even niet’ via ‘lead’ naar ‘deal’? Verdienmodel nummer twee komt kijken bij het leveren van je product of service. Hoe reken je af? Hoe verreken je waardevolle zaken met elkaar? Hoe giet je het in het vat zodat je opbrengsten voldoende of zelfs maximaal zijn, en de klant tevreden? Bij het verlenen van service past weer een nieuw verdienmodel. Onderhoudscontracten bijvoorbeeld. Of abonnementen.

 

Widea helpt je om volwassen verdienmodellen te ontwikkelen die glashelder zijn en de risico’s voor alle betrokkenen tot een minimum beperken.

 

Kanalen

Hoe komen jouw klanten in contact met je producten, diensten en je onderneming? Waar kunnen ze het uitproberen en kopen? En hoe blijven ze hun aankopen met plezier gebruiken en aanbevelen bij anderen? Dat verschilt weer per fase – belofte, levering en service – en natuurlijk ook per branche. Zand legt een andere weg af dan autobanden, hypotheken, televisieseries of businesscoaching.

 

Hoe groot het verschil ook per branche: er zijn altijd een aantal schakels tussen een klant en jouw bedrijf voor de levering van producten, diensten en informatie. Wat zijn daarin handige keuzes? Kunnen we schakels uitschakelen? Hoe bieden we klanten de optimale probeer-ervaring? Wat als we internet meer gaan gebruiken? Moeten we alles zelf doen of kunnen we meeliften op partners? Hoe kunnen we de keten stroomlijnen zodat er minder fouten en minder wachttijden zijn?

 

Widea helpt je om opties te bedenken en keuzes te maken, zodat de optimale mix van kanalen ontstaat.

Marktontwikkeling

Marktontwikkeling. Het klinkt aantrekkelijk. Een groeiende groep mensen laten wennen aan jouw visie en jouw producten en diensten. Je zo breed mogelijk maken. Marktaandeel veroveren en vergroten. Toch moeten we even oppassen: het aantal niet-klanten is immers vaak heel veel groter dan de markt die je bedient. Je eigen plekje van de markt ontwikkelen, stapje voor stapje, is dan een veel betere methode. Kiezen voor kwaliteit en daarna pas voor kwaliteit is vaak de beste strategie.

 

Daarnaast is de markt een dynamisch geheel dat zichzelf ontwikkelt. Omdat mensen zich ontwikkelen en trends en ontwikkelingen zich doorzetten. Verandering is de enige constante. En ook markten kennen een levenscyclus: koop jij nog CD’s? Waar is je videorecorder? Zit je nog op Second Life? En toch zijn er in elke fase verdienmodellen op te stellen, ook in een krimpende of eindigende markt. Aan onderdelen voor oldtimers bijvoorbeeld is nog steeds goed te verdienen. En wie had gedacht dat LP’s gewoon weer in de winkel verkrijgbaar waren? Widea ondersteunt jouw continuïteit door in elke fase de strategie te ontwikkelen en creativiteit te leveren voor nieuwe producten en diensten.

Concurrentie is een keuze

Op de markt zijn er niet alleen maar klanten en potentiële klanten. Er zijn ook concurrenten, er is competitie. Het woord competitie komt ook uit het Latijn. Het betekent ‘samen iets nastreven’, wat erop neerkomt dat je deelneemt aan dezelfde wedstrijd. Met veel spelers op de markt wordt dat dus druk. Voordeel is wel dat je ‘de markt’ niet veel hoeft uit te leggen.

Maar is dit wel de beste optie? Wil je de 25e websitebouwer zijn in de regio? Hoeveel kans maakt de 14e kledingzaak in de plaatselijke koopgoot? Oftewel: wat is er nou leuk aan om meer van hetzelfde te doen?

 

Het vinden van het onderscheidend vermogen is een belangrijke bouwsteen om je bedrijf succesvol te maken. Natuurlijk kun je proberen ‘de beste’ of ‘de goedkoopste’ te zijn, maar er zijn betere manieren. Met behulp van serieuze creativiteit helpen wij je om jouw specifieke plek in de markt te bedenken en te ontwikkelen. Naast dit ‘positioneren gaan we ook verder. Want wat als we waarden ontwikkelen die niemand anders kan creëren? Wat als we met Blue Ocean Strategie een hele nieuwe manier van doen introduceren? Wat als we een perfecte niche of zelfs een monopolie ontdekken en ontginnen?

 


 

MEER WETEN OVER DE ANDERE BUSINESSBOUWSTENEN? KLIK HIERONDER!

WAARDE  |  PROPOSITIE  |  KRACHT & RICHTINGMARKT  |  MENSEN  |  PROCESSEN  |  (BE)STUREN  |  STRATEGIE  |  OMGEVING

 


 

 

Ben je benieuwd naar onze aanpak, wil je meer weten over markt en marketing of wil je gewoon eens kennismaken? Stel dan hieronder je vraag of neem contact op via +31 (0)651 266 350.

 

 

Je vraag

*) Verplicht in te vullen