Wie maakt het mogelijk dat je als bedrijf start, groeit en doorontwikkelt? Klanten natuurlijk, en vooral: tevreden en betalende klanten. Het woord ‘klanten’ is wel een beetje algemeen. Het kan ook deelnemer, gast, toerist, burger, luisteraar, kijker, gebruiker of cliënt zijn. In ieder geval: daar waar jouw product of dienst de markt direct ontmoet. Marketing en sales vindt, bindt en behoudt klanten, op een systematische manier.

Klanten vinden: volg het koopproces

Moderne marketing en sales gaat over anderen, en pas later over jezelf. Het volgt het natuurlijke koopproces dat klanten, gebruikers of afnemers afleggen: de koopreis. Een proces waarin je van 0% vraagdefinitie systematisch toewerkt naar een 100% gedefinieerde klantvraag, zoals in het schema hieronder.

Widea de koopreis van de klant


Bijvoorbeeld: een CEO start op 1 januari. Alles lijkt ‘pais en vree’ (geen behoefte). Een half jaar later merkt hij dat de ‘toko’ niet zo draait als gewenst (latent). Hij voert eens wat gesprekken, doet wat observaties, spreekt klanten en voelt de behoefte opkomen er nu ‘echt eens iets aan te gaan doen’. Hij wil toch aan het einde van het jaar aan de winstverwachting voldoen. Hij legt zijn conclusies neer bij zijn managementteam. Na een verhitte discussie is duidelijk wat het probleem is en wat er voor nodig is om het op te lossen (begrip). Zijn team verkent dan de opties: doen we het zelf of huren we iemand in? En als er iemand van buiten komt: wie zijn dan de kandidaten en wat gaat het ongeveer kosten? De opties worden besproken en met sommigen gegadigden volgt een gesprek. Dan neemt het team een besluit: die partij gaat het worden. Ten slotte wordt de voorlopige offerte binnenstebuiten gekeerd en uit onderhandeld (deal). 

Marketing en sales houden in dat je jouw gedrag en acties afstemt op die fase van de koopreis waarin jouw klant zich bevindt. En hem of haar vervolgens steeds een stap verder brengt. Widea ondersteunt je om dit systeem in te richten en verder te verbeteren.

Ontwikkel de basis

Om de juiste beslissingen te nemen in de zeven fasen van de koopreis, is het erg fijn als de basis daarvoor staat. Dat begint met bedrijfsdoelstellingen, klantwaarde, visie, missie en ambitie. Daarnaast wil je een goed beeld hebben van welke producten en diensten je aan welke doelgroepen kan verkopen, en waarom dat zo is. En natuurlijk wil je kunnen uitleggen op welke manier je anders bent dan anderen. Wat ook telt: op welke manier vertaal je je bedrijfsdoelstellingen naar doelstellingen voor marketing en sales: strategie. En kijk ook nog even bij identiteit, om te zien waar nog meer winst te behalen is. 

 

Dan is het tijd om alle P’s (van marketing en sales) in te vullen. Product, prijs, plaats, promotie. En tegenwoordig ook positionering, partners, planet, people, prosperity en proof: laten zien dat je echt zo goed bent als je zegt dat je bent. Wij helpen je om de juiste beslissingen te nemen en er een kloppend geheel van te maken die jou wat opleveren.

Klanten bedienen en behouden

Kan het nog leuker, gemakkelijker, eenvoudiger? Bedien je de juiste klanten op de juiste manier? Ken je je klant en zijn of haar wensen eigenlijk wel goed? Moet het meer of minder digitaal en online? Kan het op een avontuurlijker en verrassender manier, die ook winstgevender is en plezieriger voor jezelf? Hoe is het primaire proces ingericht en welke winst is er te behalen in de bestel- en betaalprocessen?


Worden je klanten betrokken bij nieuwe producten en diensten? Hoe vaak spreek je ze? Hoe verlopen de herhaalbestellingen? Zijn ze in voor meer of voor andere producten of diensten? Welke structuur heeft de aftersales? Hoe blijven de marges op peil? Welk serviceniveau is gepast? Hoe worden klanten ambassadeurs? Wanneer kies je ervoor om klanten 'te ontslaan'?

Allemaal zaken die zich lenen voor verbeterprocessen. Onze services businesscoaching, Lean-aanpak, trainingen en projectmanagement helpen om die succesvol uit te voeren.

Marketing en sales verbeteren en vernieuwen

Hoe kan de winstgevendheid van de huidige producten en diensten omhoog? Nieuwe diensten ontwikkelen? Welke niet-klanten kunnen we toch tot klanten maken? Kijkt de doelgroep uit naar iets nieuws? Hoe kunnen we hen betrekken bij productontwikkeling? Zijn de doelgroepen nog hetzelfde? Welke andere segmentaties zijn mogelijk? Is er een nieuwe markt aan het ontstaan? Worden de bestaande kanalen optimaal benut? Voor welke andere kanalen is de klant gevoelig? Brengen sociale media wat ze beloven? Door de toevoeging van creativiteit en innovatie helpt Widea jou om nieuwe verdiensten en verdienmodellen te vinden.

Processen stroomlijnen
Hoe kan de werkvloer werken aan steeds betere marketing- en verkoopprocessen? Hoe kunnen we meer met minder doen? Wat als processen meer gelijkmatig verlopen in plaats van met pieken en dalen? Wat voegt echte waarde toe voor de klant? Hoe krijgen we hier meer inzicht in? Hoe kan verspilling worden voorkomen? Oftewel: hoe kunnen we lean en marketing met elkaar verbinden? Door de toepassing van Lean ondersteunt Widea jou in het vinden en doorvoeren van de gewenste verbeteringen en vernieuwingen.

 


 

Ben je benieuwd naar onze aanpak, wil je meer weten over marketing en sales of wil je gewoon eens kennismaken? Stel dan hieronder je vraag of neem contact op via +31 (0)651 266 350.

 

 

Je vraag

*) Verplicht in te vullen