Wat voegt echte waarde toe voor de klant? Hoe kan de werkvloer werken aan steeds betere werkprocessen? Hoe kunnen we meer met minder doen? Wat als processen meer gelijkmatig verlopen in plaats van met pieken en dalen? Hoe kan verspilling worden voorkomen? Hoe houden we effectief en efficiënt in evenwicht? Hoe verbeteren en veranderen we de organisatie? Met Lean Six Sigma.


 

Lean is een manier van denken en doen waarbij verspilling, overbelasting en onbalans in bedrijfsprocessen worden opgespoord, verkleind en voorkomen. Daarmee is het een uitstekend middel voor de ontwikkeling van uw organisatie en business.

 

Lean is een verfrissende filosofie met een gereedschapskist. Op een praktische manier worden resultaten geboekt. Zoals betere productiviteit, verhoogde kwaliteit en hogere klanttevredenheid. Met daarnaast ook soepeler processen, verlaging van stresslevels en verbetering van kostenniveaus. En wat dacht u van hogere betrokkenheid van werknemers en een flexibeler organisatie?



 

METEEN AAN DE SLAG

Vele klanten uit Zeeland doen al hun voordeel met Lean, zoals Het Klok'uus, Ambiance Goes, SMWO, Zorgstroom en BMD Advies. Wij gaan graag met u in gesprek, om vrijblijvend te onderzoeken welke antwoorden lean kan geven op uw vragen.

IK WIL GRAAG EENS SPARREN OVER LEAN




 

SPECIFIEKE DIENSTEN




 

BRENG DE PROCESSEN IN KAART

Welke klantvraag beantwoordt u met uw producten en diensten? En welke organisatie tuigt u op om dit te kunnen leveren? Zijn alle activiteiten afgestemd op het leveren van klantwaarde? En welke processen liggen er onder de hoofdprocessen?

 

BROWN PAPER SESSIE
PROCESANALYSE
1 DAGDEEL, INDIVIDUEEL OF MET TEAM

ONTDEK EN ANALYSEER PIJNPUNTEN

Elk proces is zo sterk als zijn zwakste schakel. Waar zitten die in uw proces? Waar is ruimte voor verbetering? Waarom? Waar lekt er geld weg? Wat zijn de diepere oorzaken en wat levert het op als het is opgelost?

 

BROWN PAPER SESSIE
WAARDESTROOMBEPALING
1 DAG, INDIVIDUEEL OF MET TEAM

 


 

VERBETER DE PROCESSEN

Als we pijnpunten en de oorzaken daarvoor kennen, is het tijd om er wat aan te doen. Wat kunnen we doen om wacht- en doorlooptijden te verkleinen? Hoe vermijden we voorraden? Hoe voorkomen we overbodige verplaatsingen, vervoer en bewegingen? Hoe stemmen we vraag en aanbod beter op elkaar af? Worden de competenties van eenieder goed gebruikt?

 

PROGRAMMA
HAAL HET ZAND UIT DE MACHINE
6 SESSIES, INDIVIDUEEL OF MET TEAM

 

SESSIE
MAAK DE BUSINESSCASE
1 DAGDEEL, INDIVIDUEEL OF MET TEAM

 

CREATIEVE SESSIE
VERBETER HET PROCES
1 DAGDEEL, INDIVIDUEEL OF MET TEAM

 

OPRUIMSESSIE
5S: SCHEIDEN, SCHIKKEN,...
1 DAGDEEL, INDIVIDUEEL OF MET TEAM


 

MAAK HET WERK ZICHTBAAR

Veel ‘werk’ verdwijnt. In het geheugen van mensen, in databases, op lijstjes, in mappen, enzovoorts. Werk dat niet zichtbaar is wordt ook niet gedaan. Hoe kan het werk in beeld gebracht worden? Hoe kan een order zichzelf door de organisatie heen helpen?

 

PROGRAMMA
WERK IN BEELD
3 SESSIES, INDIVIDUEEL OF MET TEAM

LEAN IN HET DNA VAN UW ORGANISATIE

Hoe komen van managen naar zelfsturing? Hoe leggen we de verantwoordelijkheid zo laag mogelijk in de organisatie? Hoe creëren we een mindset van ‘steeds beter’, met behoud van eenvoud en plezier?

 

PROGRAMMA
LEAN MOET JE ZIEN
6 SESSIES, INDIVIDUEEL OF MET TEAM


 

LEAN MANAGEMENT

De klassieke bedrijfscultuur bestaat nog steeds. Voorbeelden daarvan zijn een focus op de eigen organisatie, een sterke scheiding tussen afdelingen, geen fouten mogen maken, een afrekencultuur, kennis wordt niet gedeeld, en bij economische tegenspoed worden mensen ontslagen. Klanten, medewerkers en andere stakeholders vragen inmiddels iets anders. Het antwoord ligt in het ontwikkelen van een Lean organisatie, waarbij de klant centraal staat, medewerkers zelf initiatieven ontplooien, en je naar perfectie streeft. Het leiderschap is dienend en erop gericht dat medewerkers hun eigen verantwoordelijkheid zo goed mogelijk kunnen nemen. Kennis wordt gedeeld en afdelingen zijn geen eilandjes maar werken samen in het belang van het bedrijf, net als met leveranciers. Successen vier je samen en van je fouten leer je. Kosten beheers je niet door het snijden in budgetten, maar door het doelgericht opsporen en voorkomen van verspilling. Ook benieuwd hoe uw organisatie de vruchten van een moderne bedrijfscultuur kan plukken?


 

METEEN AAN DE SLAG

Met deze sessies werkt u aan een groeiend inzicht in uw organisatieprocessen, samen met de werkvloer. En met dit inzicht komen de verbeteringen vanzelf plus een klimaat voor voortdurende verbetering. Lean kan betrekking hebben op uitvoerende processen, maar ook marketing- en salestrajecten, logistiek en ict.

 AFSPRAAK MAKEN 


 

LEAN IN UW EIGEN WERK OF BAAN: PRIVATE LEAN!

Teveel werk en te weinig tijd? Komt u niet meer aan uw eigen taken toe? Lopen de zaken met collega's stroef? Wilt u weer de baas worden over uw e-mailbox? Allemaal zaken die vanuit een persoonlijk lean traject kunnen worden opgelost.

GA NAAR PRIVATE LEAN