Wie wil je zijn en wat ga je worden? Dat zijn twee belangrijke vragen om te beantwoorden voor een bedrijf. Welke stip zet je op welke horizon? En hoe kom je daar? Wat moet er gebeuren op welke moment? En welk gedrag en welk imago hoort daarbij? Widea ondersteunt om kraakhelder te zijn over de richting en het 'zijn' van je bedrijf.

Formuleer de uitgangspunten

 

1. Ken je visie, missie, ambitie en strategie
Een visie begint groot: welk probleem in de wereld valt je het meeste op en doen je handen jeuken om er iets aan te doen? De missie is dan wat jouw organisatie gaat doen om een bijdrage te leveren aan de oplossing van het probleem. Ambitie is dan de stip of zijn dan de stippen op de horizon. Strategie maakt het kwartet compleet: hoe en wanneer gaan we de doelstellingen gerealiseerd hebben? 

2. Ken je ‘why, how & what’
Simon Sinek startte deze manier van denken omdat hij grote groepen consumenten en professionele kopers in opstand ziet komen. Zij zien steeds vaker een verschil tussen het verhaal van organisaties en wat ze in de praktijk doen. Hoe dit te veranderen? Hoe kan authenticiteit weer herkend worden? Hij vertaalde dit naar de boodschap: mensen kopen geen producten, maar de gedachte erachter, waar een organisatie in gelooft. Waarom doet jouw organisatie wat ze doet? Waar geloof jij in? Wat beloof jij? Welke waarde delen jij en je klant?

3. Ken je verschil: kernwaarden en positionering
Waarin ben je anders dan anderen? In welk opzicht onderscheid je je van andere aanbieders en hoe kunnen je doelgroepen jou herkennen tussen vele andere aanbieders? Hoe wil je dat mensen zich jou herinneren? Wat zijn de specifieke kenmerken van jouw organisatie? Vanuit welke 3 tot 5 kernwaarden redeneer je? Welke set van principes is de basis voor gedrag en beslissingen? 

 

Widea ondersteunt je om al deze zaken praktisch en aanstekelijk te formuleren in interactieve sessies

Widea model identiteit

Breng eenheid in stijl, dragers en gedrag

Wat waarderen klanten, maar ook medewerkers, leveranciers en andere stakeholders het meest? Waar houden ze van bij alle directe en indirecte contacten met jouw bedrijf? Eenvoudige herkenning, betrouwbaarheid en authenticiteit. Widea helpt daarom ondernemers, managers en bestuurders om actief met identiteit aan de slag gaan. Identiteit is zijn wie je bent, als mens, als organisatie, en er rond voor uitkomen. Met natuurlijk oog voor de omstandigheden en je publiek. Handig is het wanneer anderen je dan precies zo zien en ervaren zoals je jezelf ziet en kent.


Stijl
Stijl betekent bewuste keuzes maken over een aantal zaken die je identiteit bepalen, en er dan aan vasthouden. Keuzes over kleur. Over lettertypen. Over vormen en symbolen, waaronder een logo. Over verhoudingen en indelingen. Alles bij elkaar vormen ze je huisstijl. En het gaat verder. Bijvoorbeeld over je stijl in taal en beeldtaal. Over welke verhalen je elkaar vertelt. Over omgangsvormen. Stijl en cultuur hebben zeker met elkaar te maken. 


Dragers
Welke zaken, anders dan mensen, zijn de ambassadeurs van jouw stijl? Welke dragers hebben invloed op herkenning, betrouwbaarheid en authenticiteit? Dat is bijvoorbeeld alles wat je op papier en online doet: brieven, brochures, advertenties, mails en linkedin posts. Of zaken die je op de werkvloer of de buitenruimte wil laten zien, zoals posters, werkkleding, gevelreclame en autobelettering.


Gedrag
Je hebt nu stijl en dragers van de stijl: hoe gaan jij en je mensen daar in de praktijk mee om? Hoe zetten jullie je bedrijf in het juiste daglicht? Hoe 'spreekt' een poster? Welke smaak laat een advertentie achter? Is powerpoint echt de beste ondersteuning van je presentatie? Kunnen je klanten je gedrag en je mission statement op je website met elkaar rijmen?


Spelregels
Om stijl, dragers en gedrag goed op elkaar af te stemmen is het handig wat af te spreken. Bijvoorbeeld door spelregels op te stellen (die gemakkelijk terug te vinden zijn), goede voorbeelden te belonen en regelmatig opfrissessies te organiseren.


Widea ontwikkelt met jou je sterke, authentieke identiteit. Samen zorgen we ervoor dat stijl, dragers en gedrag een eenheid vormen, en ondersteunen je bij de introductie, implementatie en de verdere ontwikkeling ervan. En om het te integreren in marketing en sales.

 


 

MEER WETEN OVER DE ANDERE BUSINESSBOUWSTENEN? KLIK HIERONDER!

WAARDE  |  PROPOSITIE  |  (IN)RICHTINGMARKT  |  MENSEN  |  PROCESSEN  |  (BE)STUREN  |  VERANDERING  |  OMGEVING

 


 

 

Ben je benieuwd naar onze aanpak, wil je meer weten over identiteit of wil je gewoon eens kennismaken? Stel dan hieronder je vraag of neem contact op via +31 (0)651 266 350.

 

 

Je vraag

*) Verplicht in te vullen


 

Widea project ITN Groep


VERNIEUWING IDENTITEIT ITN NIEUWDORP

ITN is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een speler van formaat op de markt voor installatietechniek. Het was tijd om dit gegeven te ondersteunen met een nieuwe identiteit. Samen met het het managementteam ontwikkelde Widea eerst de uitgangspunten voor de nieuwe identiteit, zoals kernwaarden, visie, missie en positionering. Deze basis werd vertaald naar een nieuwe visuele stijl en daarna zijn alle relevante huisstijl elementen geschoeid op deze nieuwe leest.

Widea project Groendoeners


'MAKE OVER' POUWELSE GROENDOENERS

Jan Pouwelse Tuinen ontwikkelt zich tot een brede dienstverlener in het groen. Tijd om dat ook te laten zien en verder uit te bouwen. Samen met Jan Pouwelse werden de nieuwe uitgangspunten geformuleerd. Met daarna de vertaling naar offline en online marketingcommunicatie. Een perfect voorbeeld van organisatie- en marketingontwikkeling die samen optrekken.

Widea project Filmalot


TRANSITIE STICHTING FILMALOT

Stichting Cavak stimuleert filmmaken in Zeeland. Om dat nog beter te profileren is de naam via een publieke competitie vernieuwd - Filmalot - en de huisstijl aangepast. Daarnaast is ook de ambitie en de organisatie van de stichting verder op poten gezet zodat zij rijp is voor de toekomst.