Creativiteit gebruiken is een buitengewoon effectieve manier om kleine en grote vraagstukken in je business om te zetten in nieuwe en bruikbare antwoorden. Creatief problemen oplossen of kansen grijpen is een proces. Een proces dat start met je bewust worden en eindigt met het overtuigd invoeren van de geteste oplossing, samen met de mensen die ermee gaan werken.

 


 

Widea out of the box denken

Groei ligt buiten je comfortzone

Elke ondernemer, manager, bestuurder of andere professional kent natuurlijk zijn of haar vak. En daarin heeft iedereen een eigen 'box': het deel dat bekend en begrijpelijk is. Plus het vermogen zich daar een beetje buiten te begeven en 'out of the box' te denken. Samen - je vak en je improvisatievermogen - vormen ze je 'comfortzone'. Maar wat nu als dat niet genoeg is? De meeste vraagstukken op het gebied van groei liggen juist buiten deze zone. Creativiteit inzetten als strategisch middel levert dan het antwoord.

 

Widea faciliteert en levert creativiteit. We ondersteunen je om gestructureerd en met een veilig gevoel het onbekende te betreden en nieuwe manieren en wegen te verkennen.

Creativiteit is breder dan ideeën bedenken

Creativiteit wordt vaak in verband gebracht met ‘ideeën spuien’ en ‘out-of-the-box’ denken. Dat is natuurlijk een belangrijke stap, maar niet de enige. Het volledige proces bestaat uit zeven stappen. 

 

Stel: in een micro-bedrijf met 7 medewerkers zijn ze volop bezig om elke dag de juiste diensten te verlenen op een consumentenmarkt. Prima business. Maar: elke week zijn er een aantal aanvragen van bedrijven bij, die keurig netjes een afwijzing krijgen. En daar blijft het bij. Dat gaat weken zo door, en toch blijven aanvragen binnenkomen. Dan realiseert de directeur zich ineens dat ze misschien wel een nieuwe markt te pakken hebben [bewustzijn].

 

Eerst stellen ze zichzelf de vraag: hoe groot is deze kans, welk doel gaat een goede dienstverlening dienen en wat zijn de mogelijke gevolgen als we er niets mee doen? Uit die analyse blijkt al snel dat er een aardige winst te behalen is. Ze gaan wat dieper op het probleem in, en verzamelen allerlei gegevens. Om het voor de projectgroep gemakkelijker te maken, herformuleren ze het probleem in de vorm van een vraag: Hoe kunnen we de zakelijke markt succesvol bedienen? [vraagstuk]

 

Met zijn allen zetten ze een middag hun tanden in deze stelling. Halverwege de middag hangen alle wanden vol met gedachten, uitspraken en unieke vondsten [ideeën]. De groep bekijkt ze allemaal en sorteert ze in een paar groepen. Elke groep krijgt een naam, en aan het einde van de middag kiezen ze de groep die in hun ogen het meest veelbelovend is [oplossing].

 

Om er zeker van te zijn dat ze iets goeds verzonnen hebben, gaan twee medewerkers met een paar bedrijven in gesprek. Ondertussen werkt een andere medewerker de basis uit voor de nieuwe dienst en probeert ‘m een keer uit met een testgroep. Het pakt allemaal positief uit en ze besluiten het te gaan doen [testen]. Voordat het aan de zakelijke klant kan worden aangeboden, moet er nog het een en ander geregeld worden. Documentatie gereed maken, website en andere marketingkanalen op orde brengen, en de trainers trainen [voorbereiden]. En dan is daar de grote dag: de eerste bedrijfstraining gaat van start. En natuurlijk: de dag verloopt uitstekend en de waardering ligt op een 8,1. Best goed, en er zijn verbeteringen mogelijk [invoeren].

 

Creativiteit geeft onderscheidend vermogen

Met gerichte creativiteit ontwikkel je oplossingen die heel eigen aan jouw organisatie zijn. De uitvoering is dan eenvoudiger, want vertrouwder. Het maakt ook het kopiëren ervan door anderen veel moeilijker en onaantrekkelijk. En het versterkt het zelfvertrouwen van jouw organisatie om met eigen oplossingen te komen. Wij zeggen daarom: beter goed bedacht dan slecht gejat!

Interactief: breng je eigen creativiteit in stelling!

Het is altijd mogelijk om in 1 dag tijd de basis te leggen voor welk nieuw onderwerp dan ook. Onze creatieve, interactieve sessies zijn een perfect middel om ieder specifiek vraagstuk aan te pakken. De verzamelde kennis en kunde van je eigen organisatie wordt geactiveerd, en door een strakke en speelse leiding van ervaren ontwerpers vinden we praktische oplossingen. Op verzoek vullen we de sessies aan met experts, klanten of andere frisse geesten van buiten. En daarna? Zelf ermee aan de slag of je hebt een prachtige briefing om de klus alsnog uit te besteden!

 

SESSIE
NIEUWE CAMPAGNE

 

SESSIE
NIEUWE VISIE/MISSIE

 

SESSIE
NIEUWE MARKTEN

 

SESSIE
NIEUWE POSITIONERING

 

SESSIE
PROBLEEM OPLOSSEN

 

SESSIE
NIEUWE (HUIS)STIJL

 

SESSIE
NIEUW PRODUCT/DIENST

 

SESSIE
NIEUWE STRATEGIE

 


 

Ben je benieuwd naar onze aanpak, wil je meer weten over creativiteit of wil je gewoon eens kennismaken? Stel dan hieronder je vraag of neem contact op via +31 (0)651 266 350.

 

 

Je vraag

*) Verplicht in te vullen