Creativiteit gebruiken is een buitengewoon effectieve manier om kleine en grote vraagstukken in uw business om te zetten in bruikbare antwoorden. Creatief problemen oplossen of kansen grijpen is een proces. Een proces dat start met je bewust worden en eindigt met het overtuigd invoeren van de geteste oplossing, samen met de mensen die ermee gaan werken.

 


 

BREDER DAN IDEEËN BEDENKEN

Creativiteit wordt vaak in verband gebracht met ‘ideeën spuien’ en ‘out-of-the-box’ denken. Dat is natuurlijk een belangrijke stap, maar niet de enige. Het volledige proces bestaat uit zeven stappen. 

 

Stel: in een micro-bedrijf met 7 medewerkers zijn ze volop bezig om elke dag de juiste diensten te verlenen op een consumentenmarkt. Prima business. Maar: elke week zijn er een aantal aanvragen van bedrijven bij. Die krijgen keurig netjes een afwijzing, en daar blijft het bij. Dat gaat weken zo door, en toch blijven aanvragen binnenkomen. Dan realiseert de directeur zich ineens dat ze misschien wel een nieuwe markt te pakken hebben [bewustzijn].

 

Eerst stellen ze zichzelf de vraag: hoe groot is deze kans, welk doel gaat een goede dienstverlening dienen en wat zijn de mogelijke gevolgen als we er niets mee doen? Uit die analyse blijkt al snel dat er een aardige winst te behalen is. Ze gaan wat dieper op het probleem in, en verzamelen allerlei gegevens. Om het voor de projectgroep gemakkelijker te maken, herformuleren ze het probleem in de vorm van een vraag: Hoe kunnen we de zakelijke markt succesvol bedienen? [vraagstuk]

 

Met zijn achten zetten ze een middag hun tanden in deze stelling. Halverwege de middag hangen alle wanden vol met gedachten, uitspraken en unieke vondsten [ideeën]. De groep bekijkt ze allemaal en sorteert ze in een paar groepen. Elke groep krijgt een naam, en aan het einde van de middag kiezen ze de groep die in hun ogen het meest veelbelovend is [oplossing].

 

Om er zeker van te zijn dat ze iets goeds verzonnen hebben, gaan twee medewerkers met een paar bedrijven in gesprek. Ondertussen werkt een andere medewerker de basis uit voor de nieuwe dienst en probeert ‘m een keer uit met een testgroep. Het pakt allemaal positief uit en ze besluiten het te gaan doen [testen]. Voordat het aan de zakelijke klant kan worden aangeboden, moet er nog het een en ander geregeld worden. Documentatie gereed maken, website en andere marketingkanalen op orde brengen, en de trainers trainen [voorbereiden]. En dan is daar de grote dag: de eerste bedrijfstraining gaat van start. En natuurlijk: de dag verloopt uitstekend en de waardering ligt op een 8,6. Best goed, en er zijn verbeteringen mogelijk [invoeren].

 


 

GOED VOOR HET ONDERSCHEIDEND VERMOGEN

Met gerichte creativiteit ontwikkelt u oplossingen die heel eigen aan uw organisatie zijn. De uitvoering is dan eenvoudiger, want vertrouwder. Het maakt ook het kopiëren ervan door anderen veel moeilijker en onaantrekkelijk. En het versterkt het zelfvertrouwen van uw organisatie om met eigen oplossingen te komen. Wij zeggen daarom: beter goed bedacht dan slecht gejat!



CREATIEVER WORDEN? MAAK EEN AFSPRAAK!

 

 


 

INTERACTIEVE SESSIE: ONTWERP HET GEWOON ZELF, IN 1 DAG!

Het is altijd mogelijk om in 1 dag tijd de basis te leggen voor welk nieuw onderwerp dan ook. Onze creatieve, interactieve sessies zijn een perfect middel om ieder specifiek vraagstuk aan te pakken. De verzamelde kennis en kunde van uw eigen organisatie wordt geactiveerd, en door een strakke en speelse leiding van ervaren ontwerpers worden praktische oplossingen gevonden. Op verzoek worden de sessies aangevuld met experts, klanten of andere frisse geesten van buiten. En daarna? Zelf ermee aan de slag of je hebt een prachtige briefing om de klus alsnog uit te besteden!

 

SESSIE
NIEUWE CAMPAGNE
1 DAG, INDIVIDUEEL OF MET TEAM

 

SESSIE
NIEUWE VISIE/MISSIE
1 DAG, INDIVIDUEEL OF MET TEAM

 

SESSIE
NIEUWE MARKTEN
1 DAG, INDIVIDUEEL OF MET TEAM

 

SESSIE
NIEUWE POSITIONERING
1 DAG, INDIVIDUEEL OF MET TEAM

 

SESSIE
PROBLEEM OPLOSSEN
1 DAG, INDIVIDUEEL OF MET TEAM

 

SESSIE
NIEUWE (HUIS)STIJL
1 DAG, INDIVIDUEEL OF MET TEAM

 

SESSIE
NIEUW PRODUCT/DIENST
1 DAG, INDIVIDUEEL OF MET TEAM

 

SESSIE
NIEUWE STRATEGIE
1 DAG, INDIVIDUEEL OF MET TEAM


 

TOCH GRAAG EERST EEN VOORSTEL?

Reageren op iets wat er ligt is eenvoudiger dan vooraf beschrijven wat er moet ontstaan. Aangezien ‘ontwerpdenken’ een van onze pijlers is, is dit een kolfje naar onze hand. Het begin wordt gevormd door een startsessie die leidt tot een kraakheldere briefing. Op basis van deze informatie worden meerdere concepten ontwikkeld om uit te kunnen kiezen.

 

PROJECTSESSIE
VAN VRAAG NAAR IDEE NAAR CONCEPT
2 DAGDELEN, INDIVIDUEEL OF MET TEAM

SESSIES EN TRAININGEN

Heeft u een specifiek vraagstuk? Bundel dan de al in uw bedrijf aanwezige creativiteit, kennis, inzichten en ervaring in een sessie. Zet een club mensen bij elkaar om een probleem te onderzoeken, een vraagstuk op te lossen, ideeën te ontwikkelen of een beslissing te nemen. Daarnaast zijn er trainingen voor u en uw mensen om op specifieke onderwerpen bijgespijkerd te worden en nieuwe inzichten te krijgen.