Tijd of geld?

De groeiende economie doet wat met ons. Succes moet weer. Waar het in de crisis even niet kon, is het nu weer tijd voor 'meer, meer, meer'. Het is weer 'duwen, duwen, duwen'.

 

En dan duwt de economie terug. En de ecologie. Met eigentijdse vraagstukken. Zoals levertijden die langer worden. Kostprijzen die stijgen. Werkdruk die nog verder oploopt. Nieuwe werknemers die steeds moeilijker te vinden zijn. Vergroening die nog niet echt van de grond komt. Afnemerswensen die ineens veranderen. Markten die verdwijnen of uit het niets opkomen...

 

Eerst hadden we wel tijd, maar geen geld. Nu is er wel geld, maar geen tijd. Geen wonder dat verbeteren, innovatie en vergroening ondersneeuwen. Dan maar blijven wachten totdat er wel geld en wel tijd is? Zal dat ooit komen?

 

Natuurlijk niet. Dat wil zeggen: niet vanzelf. Het goede nieuws: je kunt het zelf ontwikkelen. Moeilijkheden zijn signalen voor verbetering. En vragen om actie. Nu. Uitstellen betekent straks een veelvoud aan extra werk, waardoor er weer minder tijd is... enzovoorts.

 

Hoe komen we in die situatie van 'wel geld en wel tijd' terecht? 

Een goede tip: door processen te stroomlijnen. Met teams en organisatieleden. En dan niet alleen de productieprocessen. Ook marketing en strategie. Met steeds de onderliggende vraag: wat voegt dit toe? Aan de klant, aan onszelf en aan de wereld om ons heen. En dan keuzes maken.

 

Dat kost toch veel tijd en levert weerstand op?
Veel tijd? Met een uur in de week kom je al een heel eind. Zeker als de gezamenlijke intelligentie van alle leden in de organisatie wordt aangewakkerd. En die weerstand dan? Wel: de meeste weerstand zit tussen je eigen oren. Een beetje communicatie erbij verbetert het wederzijdse begrip snel en flink. Bovendien: met weerstand gaat de kwaliteit van je eigen denkbeelden omhoog ...

 

< terug naar overzicht