Pper

Marketing en de vier P´s. Dat is zoiets als de Panda en het Wereld Natuur Fonds, Panama en z’n kanaal of gewoon Piet Hein en de Zilvervloot. U kent ze beter als Product, Prijs, Plaats en Promotie. Elke branche heeft z’n eigen marketingmix daarvan. Bij banken kun je bijvoorbeeld denken aan Pin, Poen, Pand en Prestige. En bij een ziekenhuis aan zoiets als Patiënt, Poli, Prik en Premie. Het Amerikaanse leger? Pief, Paf, Poef en Pineut. U ziet: iedereen heeft er flink de P in.

Maar intussen staat de P’s kamer van de marketing niet stil. De werkelijkheid heeft natuurlijk veel meer dan vier delen. Modern is om er drie aan toe te voegen: Personeel, Profijt en Planeet. Maar daarmee houdt het niet op. Want waar is de P van Publiek gebleven? Of de P van Proces (bedrijfsorganisatie). En de P’s van Partners, Politiek, Positionering en ‘Proof’ (bewijs, onderzoek naar effectiviteit) dan?

We hadden er vier en hebben nu al dertien P’s. Marketing is wat je noemt een P’s maker. Maar: met maar één letter kun je natuurlijk niet alles beschrijven. Niet voor niets zei David Packard van HP ooit: “Marketing is too important to be left to the marketing department!” De nieuwere P’s laten wel zien dat bedrijf, markt en omgeving elkaar meer als partners gaan zien. De klant is soms al mede-ontwikkelaar en aandacht voor het milieu een mogelijkheid tot het maken van onderscheid. Nieuwe mogelijkheden dus. Met de P van Prachtkans en Potentiële kostenbesparing. Iets voor u?

 

< terug naar overzicht